O gwałcie zwykle mówi się dopiero wtedy, gdy do niego dojdzie. A im tragiczniejsze są jego następstwa, tym medialna debata na temat przyczyn i metod zapobiegania coraz bardziej zbacza na grunt utartych mitów i wzajemnych oskarżeń. Tymczasem zbrodnia gwałtu jest jedynie zwieńczeniem długiego procesu, który przygotowuje gwałciciela do popełnienia przestępstwa. Książka „Mężczyźni, którzy gwałcą” to apel o pomoc do tych, którzy czują się na siłach, by zapobiegać — zanim dojdzie do tragedii.
Książka A. Nicholasa Grotha i H. Jean Brinbaum stanowi podstawową lekturę dla każdego, kto zetknął się problematyką gwałtu. To klasyczna pozycja, która zmieniła postrzeganie przemocy seksualnej. Zawarte w niej tezy oparte są na 15-letnim, bogatym doświadczeniu klinicznym autorów i pionierskich badaniach przeprowadzonych z udziałem ponad 500 przestępców seksualnych. W sposób językowo przystępny analizuje psychologiczne i emocjonalne czynniki prowadzące do przemocy seksualnej oraz dostarcza ram do zrozumienia historii, stylów życia i motywacji gwałcicieli. A przede wszystkim ukazuje człowieka w jednej z jego najstraszniejszych postaci – sięga do najmroczniejszych rudymentów jego istoty.
Groth i Brinbaum twierdzą, że gwałt jest zawsze objawem jakiejś dysfunkcji psychologicznej, czy to chwilowej, czy też chronicznej i powtarzającej się. Jest aktem desperacji, który wynika z niezdolności jednostki do zbudowania głębokich więzi emocjonalnych, do radzenia sobie ze stresem, wymaganiami rodziny i otoczenia. Gwałciciel ucieka się do gwałtu jako ostatniej próby odzyskania poczucia własnej wartości, sprawczości i kontroli nad życiem. Konsekwencje jego zachowania nie mają żadnego znaczenia. Dlatego nie powstrzymają go względy logiczne, jak wizja kary, hańby dla rodziny lub cierpienia.
Uwaga! Książka zawiera drastyczne opisy prawdziwych wydarzeń. Osoby wrażliwe mogą doświadczyć bardzo nieprzyjemnych emocji podczas lektury. Prosimy o rozważne podejście do tej trudnej literatury naukowej.
„Poszedłem do dwóch różnych kościołów. Opowiedziałem wszystkim moją historię, o tym, że już wcześniej miałem kłopoty. Skontaktowałem się z organizacją zajmującą się zapobieganiem samobójstwom i powiedziałem im, że nie wiem, czy nie zrobię krzywdy sobie lub komuś innemu. Poszedłem do szpitala psychiatrycznego, skąd mnie wygonili, ponieważ nie mieszkałem w tamtym stanie. Poszedłem na policję i powiedziano mi „Spierdalaj”. Pół godziny po wyjściu z komisariatu rzuciłem się na tę kobietę”.
„Dopiero po tym, jak pozbyłem się całego gniewu i wszystkich uczuć, które w sobie nosiłem, mogłem w pewien sposób wrócić do rzeczywistości i zrozumieć, co zrobiłem. Dzięki temu w pewnym sensie poczułem, że stałem się zwierzęciem i dopiero wtedy bardzo wzburzyło mnie to, co zrobiłem”.
„Przez całe życie czułem, że jestem kontrolowany, szczególnie przez moich rodziców, że ludzie mnie wykorzystują, nie biorąc pod uwagę moich uczuć, moich potrzeb, a ważnym elementem w moich gwałtach nie był element seksualny, ale fakt postawienia kogoś innego w sytuacji, w której jest całkowicie bezradny. Krępowałem, kneblowałem i związywałem moje ofiary, i zmuszałem je do robienia czegoś, czego nie chciały, co było dokładnie tym, co ja czułem przez całe swoje życie”.
Eleganckie wydanie – wysokiej jakości papier, 320 stron, twarda, szyta oprawa, edycja limitowana, nakład ograniczony! Wydanie bibliofilskie.
Formaty pdf, epub i mobi, dostępne do pobrania od razu po zakupie bezpośrednio na naszej stronie.
Kupując książkę drukowaną i ebooka, otrzymujesz gwarancję najniższej ceny.
Często uważa się, że kobieta — „gdyby naprawdę chciała” — mogłaby zapobiec napaści. Jednak wbrew obiegowym opiniom nie ma jednej skutecznej metody obrony przed gwałtem. Różne motywy kierują różnymi sprawcami i to, co odstraszy jednego napastnika, pobudzi drugiego. Opór fizyczny czasem może zniechęcić, ale w innym przypadku wywoła podniecenie. Jeśli ofiara zacznie krzyczeć, jeden napastnik ucieknie, a inny — uciszy ją siłą.
W odniesieniu do sprawcy również utrzymuje się wiele fałszywych wyobrażeń i stereotypów. Jest on często postrzegany jako seksualny frustrat, tłumiący w sobie nienasycone i perwersyjne pragnienia. Te błędne przekonania zakładają, że gwałt służy wyłącznie zaspokojeniu seksualnej żądzy, podczas gdy — jak przekonują nas autorzy — stanowi on pseudoseksualną manifestacją władzy i gniewu, motywowaną odwetem i kompensacją.
Niestety postrzeganie gwałtu jako wyrazu pożądania seksualnego prowadzi do społecznego przeniesienia odpowiedzialności z przestępcy na ofiarę, co jest nie tylko błędne, lecz przede wszystkim skrajnie krzywdzące i niebezpieczne. Skoro napastnik jest pobudzony seksualnie i kieruje swoje impulsy w stronę ofiary, to znaczy — sądzą niektórzy — że ofiara zachęcała go lub rozbudzała w nim pożądanie poprzez swoje zachowanie lub ubiór. Tego typu myślenie tworzy fundament dla całej nadbudowy mitów i stereotypów dotyczących sprawcy, przestępstwa i ofiary.
Podobne mity narosły wokół innych aspektów pseudoseksualnej agresji — molestowania dzieci, gwałtów zbiorowych, gwałtów na osobach starszych, wpływu pornografii, alkoholu i narkotyków, częstości impotencji, zachowań homoseksualnych, a także kobiet dopuszczających się gwałtów. Na kartach książki A. Nicholas Groth we współpracy z H. Jean Brinbaum prezentują nam wyniki tytanicznej pracy badawczej, mierząc się z tymi oraz innymi błędnymi wyobrażeniami na temat gwałcicieli.
A. Nicholas Groth – amerykański psycholog, specjalizujący się w badaniach nad przestępstwami seksualnymi, ekspert w dziedzinie psychologii przestępców seksualnych. Jego książka Mężczyźni, którzy gwałcą. Psychologia oprawcy jest uznawana za jedno z najważniejszych dzieł naukowych w literaturze dotyczącej gwałtu i gwałcicieli. Autor i współautor licznych artykułów naukowych oraz książek, w tym wspomnianej Mężczyźni, którzy gwałcą. Psychologia oprawcy (wspólnie z H. Jean Birnbaum, 1979); Anatomical Drawings for the Use in the Investigation and Intervention of Child Sexual Abuse (1984); Sexual Assault of Children and Adolescents (wspólnie z A.W. Burgess, L.L. Holmstrom i S. Sgroi, 1978); Male Victims of Same-Sex Abuse: Addressing Their Sexual Responses (wspólnie z Johnem M. Preble, 2002).
„Mam problem z okazywaniem uczuć, wyrażaniem miłości. Nie przychodzi mi do głowy nikt, kogo bym tak naprawdę w życiu kochał. Nie wiem, czym naprawdę jest miłość. Czułem, że wszystko, co mam do zaoferowania, to seks. Gdybym miał coś innego do zaoferowania, nie siedziałbym teraz w więzieniu. Coś jest nie tak”.
„Gdy szedłem na lekcje, często zaczepiała mnie banda chuliganów, bo byłem niski, a moje jedno ucho było większe od drugiego. Na dodatek nie umiałem się bić. Wszystkie moje nauczycielki były zakonnicami i stosowały surową dyscyplinę, choć miewały też swoich ulubieńców. Bałem się, że ja nigdy nie będę chlubą rodziny, a koszmary o tym, że nie kończę liceum lub college’u, nadal mnie dręczą”.
„Czułem, że muszę iść i to zrobić. Zdawałem sobie sprawę, że prędzej czy później zostanę złapany. Wiedziałem, że to zagrozi mojemu małżeństwu, mojej pracy, mojej wolności, a jednak po prostu musiałem iść i to zrobić, jakby jakaś siła kontrolowała mnie od środka”.
Towarzystwo Naukowe im. Stanisława Andreskiego tworzą badacze, artyści, studenci i osoby związane ze światem książek. Wydajemy wysokojakościowe publikacje naukowe i popularnonaukowe, zmuszające do krytycznego myślenia, prowokujące rzeczowe dyskusje i dążące do prawdy, nawet jeśli stawiają one niewygodne pytania. Jedną z tych publikacji jest książka Mężczyźni, którzy gwałcą. Kupując ją, dajesz znam znać, że wykonujemy dobrą robotę!
Strona wykorzystuje pliki cookies w celu obsługi jej poszczególnych funkcji oraz korzystania z narzędzi analitycznych (Google Analytics, HotJar), marketingowych (Google Ads, Facebook Pixel) oraz społecznościowych (Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn). Szczegóły: polityka prywatności. Jeżeli ustawienia Twojej przeglądarki nie blokują tych plików cookies, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na ich wykorzystywanie.
© 2025 Wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności | Regulamin sklepu
Stowarzyszenie Towarzystwo Naukowe im. Stanisława Andreskiego, ul. Barbary 5, 30-838 Kraków
NIP 6762563621 | kontakt@tnsa.pl | tel. 501 040 313